In de studio met DAAU

In de studio met een Belgische band. Deze week: DAAU.

FOTO CHARLIE DE KEERSMAECKER

LOCATIE FINSTER (JORIS CALUWAERTS),
STUDIO NAAST DE COLRUYT OPNAMEDUUR 2 WEKEN PRODUCER RUDY TROUVÉ RELEASE MEI

Ter gelegenheid van hun zilveren jubileum brengt DAAU, de Belgische groep die zowel in een rocktempel als in een klassieke concertzaal past, een ‘retrospectieve plaat’ uit. Geen compilatie, maar een volledig live ingespeeld experiment met als curator Rudy Trouvé, éminence grise van de Antwerpse rock- en kunstscene en DAAU-fan van het eerste uur.

‘Ik mocht alles volledig naar mijn goesting verknippen’, zegt Trouvé, hier achter de Ierse producer David Odlum. ‘Omdat DAAU een kwarteeuw lang alle richtingen verkend heeft, had ik een breed palet om een collage mee te bouwen, van de energiebommetjes van vroeger tot het subtielere werk van recentere albums.’

‘Maar het is geen chronologische aaneen- schakeling van ons debuut uit 1995 tot 8 Definitions uit 2013’, merkt contrabassist Hannes D’Hoine op. ‘Zo lopen in het eerste nummer een vijftal songs kriskras door elkaar: tien seconden van het ene stuk wisselen we af met een fragment van een ander, om dan die eerste tien seconden te hernemen. En er is een nummer dat bestaat uit telkens de eerste noot van al onze oude nummers.’

‘Rudy heeft samen met ons de oorspronkelijke arrangementen herbekeken. Hij heeft heel wat ingekort om zo tot de essentie te komen’, legt klarinettist Han Stubbe uit. ‘We hebben niet zozeer gesleuteld aan de songs an sich, maar die in relatie tot elkaar gezet om zo tot één klankkleur en één geheel te komen. In functie van de huidige bezetting, dus zonder onze medeoprichters Simon, Buni en Adrian Lenski, hoewel de broers toch zeer aanwezig zijn via overdubs.’

Die huidige bezetting moest de plaat immers ook kunnen spelen. ‘Daarom hebben we ze in één flow gerepeteerd en alles live ingespeeld’, aldus accordeonist Roel Van Camp. ‘Dat snelle overschakelen, zelfs van het ene naar het andere instrument binnen één nummer: niet evident, nee.’

SEBASTIAN ROTH

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *